Pozostałe zmiany zapisów umowy, które wymagają przeprowadzenia analizy oraz sporządzenia aneksu do umowy możesz zgłosić poprzez wypełnienie i wysłania formularza zgłoszeniowego, wówczas nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i przedstawi warunki zmiany spłaty kredytu. Ponieważ Twoja umowa kredytu hipotecznego może zawierać indywidualne zapisy, Bank może poprosić o podesłanie dodatkowych dokumentów.
1. Zmiana oprocentowania kredytu na okresowo stałą stopę
Warto wiedzieć
-
Jeśli chcesz mieć pewność, że rata Twojego kredytu hipotecznego nie zmieni się przez najbliższe 5 lat możesz zawnioskować o zmianę oprocentowania Twojego kredytu na kredyt z okresowo stałą stopą.
5 lat to maksymalny dostępny w ofercie banku okres kredytowania w oparciu o stałą stopę oprocentowania. Po tym okresie możesz zawnioskować o kolejny 5 letni okres oprocentowania z okresowo stałą stopą.
-
Jeżeli do końca spłaty kredytu zostało Ci mniej niż 5 lat, to z okresowo stałej stopy oprocentowania możesz skorzystać przez krótszy okres.
W trakcie 5-letniego okresu obowiązywania okresowo stałej stopy procentowej nie będziesz mieć możliwości przejścia na oprocentowanie zmienne.
Nie później niż na dwa miesiące przed upływem okresu obowiązywania okresowo stałej stopy procentowej poinformujemy Cię o oprocentowaniu Twojego kredytu według wszystkich oferowanych przez bank formuł oprocentowania, w tym nowej stawki okresowo stałego oprocentowania na kolejne 5 lat.
-
Jeśli nowa propozycja oprocentowania stałego Cię nie zainteresuje, Twój kredyt hipoteczny po zakończeniu obowiązywania aneksu z okresowo stałą stopą wróci na oprocentowanie zmienne. Oprocentowanie zmienne będzie oparte o marżę oraz aktualnie obowiązującą stawkę referencyjną (WIBOR/ DB PLN) z Twojej umowy kredytowej.
Przy oprocentowaniu zmiennym musisz pamiętać, że zależy ono od wartości WIBOR, a wartość ta może się zwiększać lub zmniejszać w trakcie spłaty kredytu hipotecznego. Twoja rata może więc rosnąć lub maleć – w zależności od zmiany tego wskaźnika.
Możesz zmienić swoje oprocentowanie na okresowo stałą stopę, jeśli:
- masz kredyt hipoteczny/ pożyczkę hipoteczną w PLN dla klientów detalicznych (nie dotyczy kredytów/ pożyczek związanych z działalnością gospodarczą),
- masz zdolność kredytową do poprawnej obsługi kredytu,
- nie masz zaległości w spłacie swojego kredytu/ pożyczki hipotecznej.
Wniosek o aneks złożysz w dowolnym oddziale banku lub możesz wysłać skan kompletu dokumentów tutaj: infoserwis@gnb.pl
Nie pobierzemy opłaty za przyjęcie wniosku i sporządzenie aneksu.
Sprawdź, jakie dokumenty są potrzebne, żeby złożyć wniosek o zmianę oprocentowania na okresowo stałą stopę.
2. Odłączenie/przyłączenie współkredytobiorcy od/do długu
W celu odłączenia/przyłączenia współkredytobiorcy należy złożyć wniosek o zmianę warunków Umowy. Do przeprowadzenia przez Bank analizy wymagane będą aktualne dokumenty zgodnie z wykazem dokumentów.
W przypadku odłączenia od długu będą to dokumenty osoby, która pozostaje kredytobiorcą, a w przypadku przyłączenia do długu osoby, która chce zostać współkredytobiorcą.
Dodatkowo w przypadku przyłączenia do długu będą wymagane dokumenty tożsamości osoby przyłączanej do kredytu.
Jeżeli odłączenie od długu dotyczy kredytobiorców będących w związku małżeńskim, wymagane będzie przedstawienie dokumentów potwierdzających przyczynę odłączenia (np. prawomocne orzeczenie o rozwodzie lub dokument potwierdzający rozdzielność majątkową w formie umowy bądź wyroku sądu).
W przypadku kiedy odłączany kredytobiorca jest także właścicielem nieruchomości lub przekazał swoje prawo własności na osobę pozostającą przy kredycie w formie aktu notarialnego, umowy darowizny itp., to do wniosku należy dołączyć oświadczenie o tym, kto będzie właścicielem nieruchomości po odłączeniu od długu wraz z kompletem dokumentów potwierdzających ten fakt.
Po przeprowadzeniu przez Bank analizy otrzymasz informacje o decyzji Banku lub prośbę o ewentualne uzupełnienie braków do analizy. Po pozytywnej decyzji zostaniesz poproszony o podpisanie stosownego aneksu do umowy kredytowej.
Opłata za realizację dyspozycji zmiany warunków Umowy zgodnie z Tabelą Opłat i Prowizji.
3. Skrócenie/wydłużenie okresu kredytowania
W celu dokonania skrócenia/wydłużenia okresu kredytowania należy złożyć wniosek o zmianę warunków Umowy. Do przeprowadzenia przez Bank analizy wymagane będą aktualne dokumenty zgodnie z wykazem dokumentów.
Pamiętaj, że skrócenie okresu kredytowania może się wiązać ze wzrostem wysokości rat kredytu, więc jednym z warunków uzyskania takiego skrócenia jest posiadanie zdolności do spłaty kredytu na nowych warunkach.
Po przeprowadzeniu przez Bank analizy otrzymasz informacje o decyzji Banku lub prośbę o ewentualne uzupełnienie braków do analizy. Po pozytywnej decyzji zostaniesz poproszony o podpisanie stosownego aneksu do umowy kredytowej.
Opłata za realizację dyspozycji zmiany warunków Umowy zgodnie z Tabelą Opłat i Prowizji.
4. Zmiana zabezpieczenia
W celu dokonania zmiany przedmiotu zabezpieczenia kredytu należy złożyć wniosek o zmianę warunków Umowy. Do przeprowadzenia przez Bank analizy wymagane będą aktualne dokumenty zgodnie z wykazem dokumentów.
W przypadku wniosku o częściowe zwolnienie zabezpieczenia (np. gdy zabezpieczeniem są dwie nieruchomości, a chcesz jedną z nich sprzedać) wymagane będą aktualne dokumenty dotyczące nieruchomości, która ma pozostać zabezpieczeniem kredytu.
Zmiana/częściowe zwolnienie zabezpieczenia kredytu musi spełniać wymóg odpowiedniego pokrycia wartości zabezpieczenia do wysokości posiadanego kredytu, więc jednym z warunków uzyskania takiej zmiany może być dokonanie spłaty części zadłużenia lub przedstawienie dodatkowego zabezpieczenia.
Jeżeli posiadasz kredyt indeksowany dla waluty innej niż waluta polska sprawdź tutaj, w jaki sposób możesz zmienić zabezpieczenie.
Po przeprowadzeniu przez Bank analizy otrzymasz informacje o decyzji Banku lub prośbę o ewentualne uzupełnienie braków do analizy. Po pozytywnej decyzji zostaniesz poproszony o podpisanie stosownego aneksu do umowy kredytowej.
Opłata za realizację dyspozycji zmiany warunków Umowy zgodnie z Tabelą Opłat i Prowizji.
5. Informacje do pozostałych zmian
W zależności od rodzaju wnioskowanej zmiany możesz zostać poproszony o przedłożenie dokumentów zgodnie z wykazem dokumentów. Wnioskowana zmiana może wiązać się z koniecznością podpisania aneksu do umowy.
Opłata za realizację dyspozycji zmiany warunków Umowy zgodnie z Tabelą Opłat i Prowizji.